
 
Mr Brian Robinson 
Hamilton 
 
 
11 July 2005 
 

 
 
Broadcasting Standards Authority 
PO Box 9213 
Wellington 
 
Dear Sir/Madam 
 
 
 

Broadcasting Standards Complaint 
TVNZ "Sunday" - 1 May 2005 

"The Monster of Berhampore" 
 
 
 
 
 

The Complaint 
 
This is a formal complaint under the Free to Air Television Code of 
Broadcasting Practice. My complaint is that the TVNZ programme titled 
"The Monster of Berhampore" on 1st May 2005, breached the following 
standards of the code: 
 
 
• Standard 2 - Law and Order: Guideline 2a 

Broadcasters must respect the principles of law which sustain our 
society. 
 

• Standard 4 - Balance: Guideline 4a 
Programmes which deal with political matters, current affairs, and 
questions of a controversial nature, must show balance and 
impartiality. 
 

 
 
This complaint has been rejected by TVNZ 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 1 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



 
 
Enclosures 
I am enclosing 
 
• My complaint to TVNZ dated May 26 2005, which comprised of a four 

page letter outlining the breaches of the standards 
 

• A nine page written transcript of the May 1 programme that I 
prepared.  This transcript was included in my letter of complaint to 
TVNZ 
 

• The response from TVNZ's Programme Standards Manager, David 
Edmunds, dated 13 June 2005, which comprised of a four page letter,  
 

• A written transcript of an interview of Mavis van Dalen with Linda 
Clark, broadcast by Radio New Zealand on 3 May 2005 

 
 
 
 
 
 
Request to Broadcasting Standards Authority 
 
I would like to ask the Broadcasting Standards Authority to, as soon as 
possible, request that TVNZ preserve all the unedited tapes of all the 
interviews associated with the programme "A Monster of Berhampore"..   
 
I further ask that the BSA request that these tapes be made available to the 
BSA to assist the BSA in deliberating the merits of this complaint. 
 
I further ask that TVNZ make available a copy of the programme in 
question and the two previous programmes that David Edmunds refers to in 
his letter to the BSA: 
: 
• 15 July 2004  Holmes Programme, including allegations against Mr 

Lake 
 

• 22 July 2004  Holmes Programme, including allegations against Mr 
Lake 
 

• 1 May 2005,  Sunday  "The Monster of Berhampore" 
 
The reasons for this request will be contained in the body of this complaint, 
and relate to the response by David Edmunds of TVNZ. 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 2 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



Seriousness of this Complaint 
 
The complaint is extremely serious and raises the general principles of 
fairness when a Broadcaster covers criminal allegations (or any other type 
of allegations) about a person once they are dead. 
 
If this complaint is not upheld, broadcasters will be effectively given licence 
to say almost anything about a dead person. 
 
While the laws of defamation obviously do not apply to a person who is 
dead, the standards of fairness and balance is still extremely relevant while 
the deceased has living friends and relatives.  There is no actually no 
reason why the memory of anyone should be treated unfairly. 
  
 
 
 
Disclosure of Interest in the Case. 
 
I wish to make it clear that I do not know Mr Lake, or any of the 
complainants involved.  To my knowledge I have never met any of these 
people, or people that they knew or know. 
 
I have not formed an opinion, belief or judgment about whether Mr Lake is 
guilty or innocent of the crimes he is alleged to have perpetrated.   
 
I acknowledge the seriousness of the crimes that Mr Lake has been 
accused of. Sexual abuse of vulnerable children is one of the most serious 
crimes that may be committed. The effects on victims may be extremely 
damaging and long lasting. 
 
I acknowledge the seriousness of the possibility that Mr Lake may be the 
victim of false allegations of sexual abuse. The effects on victims of false 
allegations of sexual abuse may also be extremely damaging and long 
lasting.  
 
My concern is for the maintenance of broadcasting standards.  
 
In particular I recognise the extremely important role, and the power that 
broadcasters have to assist or to exacerbate the problems of the twin 
scourges of child abuse and false allegations of child abuse in New 
Zealand. 
 
 
 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 3 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



Summary of the Formal Complaint 
 
The programme treated serious, unsubstantiated criminal allegations 
against Mr Lake as established facts.   
 
The programme breached the fundamental tenet of justice that a man is 
innocent until proven guilty. If a person is dead, the broadcaster should 
have a responsibility to treat allegations in a balanced and fair manner. 
 
The programme breached the requirements of balance and impartiality in 
covering the allegations.  
 
 
 
The main evidence for the complaint 
 
The programme treated serious, unsubstantiated criminal allegations 
against Mr Lake as established facts. 
 
The title of the programme, "The Monster of Berhampore", epitomised the 
stance of the broadcaster: that Mr Lake was guilty of what he had been 
accused of, without any room for doubt. That theme was continued 
throughout the programme. 
 
The response of TVNZ in their letter of June 13 does not dispute that is 
what the programme did.   Their summary of the aim of the programme on 
the first page of their letter (refer "The item examined …..) stated that Mr 
Lake had "been identified as a sexual predator", and questioned whether 
enough had been done for "his victims". On the third page of TVNZs letter it 
said that the programme was raising questions about how complaints were 
handled of "victims of child abuse", which of course prejudged that the 
complainants were telling the truth and that Mr Lake was not. 
 
The programme however did not justify that conclusion. The programme, at 
best. provided convincing evidence that should Mr Lake still be alive, he 
would have had a case to answer. The programme provided no indication 
that the aim was only to suggest Mr Lake had a case to answer.  
 
The programme provided no warning to the audience that they should be 
careful forming opinions based on the programme, because the programme 
did not present the full story. This is the very least that could have been 
said to provide appropriate balance. 
 
The programme did not provide any indication that TVNZ had done even a 
rudimentary investigation to examine any evidence that did not support 
their position that he was guilty.   
 
Worse than that, there is now evidence that TVNZ were deliberately 
dishonest or deceitful in the information they presented.  This will be 
covered in detail later in this letter.   In summary, they chose to present a 
witness as providing "startling new information" when they must have 
known that to be untrue.  

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 4 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



 
 
 
TVNZ explanations for their rejection of the complaint 
 
TVNZ responded to my complaint in a letter dated 13 June 2005. After 
deliberation of my complaint they formed the opinion that they had not 
breached the standards that I had complained of. 
 
Their reasons for rejecting my complaint are detailed in their letter of 13 
June.  I understand the essence of their defence to be that  
 
1.  TVNZ had a duty to carry out a full and thorough investigation of the 
allegations of child abuse.   
 
2.   After carrying out a full and painstaking investigation the journalists had 
to decide who was telling the truth, and formed a belief that Mr Lake was 
guilty. 
 
3.   TVNZ were entitled to make a programme that reflected their opinion, 
noting that truth is a complete defence against defamation.  
 
4.   TVNZ believed the programme was fair and balanced and raised 
legitimate questions about how complaints by victims of sexual abuse are 
handled. 
 
 
 
 
While I will respond to the detail provided in the TVNZ letter, I wish to make 
it clear that I consider 
 
a.   TVNZ did not do a full and thorough investigation of the allegations. If it 
really was a full and thorough as claimed then significant information was 
withheld from the public - which raises questions of fairness and balance. 
 
b.   TVNZ is wrong to consider that the investigation required the journalists 
to form a belief that either the complainants or Mr Lake was telling the truth. 
This error appears to have detrimentally affected the whole production of 
the programme 
 
c.   TVNZ appear to confuse the beliefs that the journalists formed with the 
truth that they refer to as a complete defence against defamation and/or 
fairness. 
 
d.   The programme was far from "fair and balanced", and discussions of 
the requirements of TVNZ to consider the needs of victims of child abuse 
prejudges the central issue of the programme in question - of whether there 
were actually any victims of abuse. 
 
 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 5 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



 : 
 
Evidence that TVNZ were deliberately dishonest or 
deceitful in the information they presented. 
 
The programme of 1 May presented the evidence of Mavis Van Dalen as a 
major new development to the inquiry. She was presented as an impartial 
witness whose testimony was significant as it provided independent 
verification of the claims of the complainants.  
 
Further evidence obtained subsequently to the programme (from a Radio 
New Zealand broadcast) has shown that Mavis Van Dalen has only ever 
been able to provide hearsay evidence and is valueless to the investigation. 
 
This further evidence could have easily been discovered if the investigation 
team had bothered to carry out even the most rudimentary checks that 
could have been expected of a junior reporter.   
 
 
 
But the programme instead:  
 
• Presented Van Dalen as a witness who was able to provide a "major 

revelation".   
 
• Devoted nearly 10% of the air time to teasers by the presenter about 

the evidence to come and to her evidence. 
 
• Held her evidence to the programme finale 
 
 
 
With Van Dalen's evidence being presented as a "major revelation" viewers 
would have expected that her evidence would have some probative value. 
And the programme made this appear so: 
 
• Philip Kitchin; Time 3:56.  "Tonight we will show you how, 14 years 

ago, the Presbyterian Church was warned - not once - but three times 
about Walter Lake by a member of its own clergy".  
 

• Announcer, Time 15:15  "Finally, for the victims, a major revelation, 
and it comes from a member of the Presbyterian clergy. 
 
A deaconess who damns the way the Presbyterians are handling the 
Berhampore scandal. Mavis Van Dalen worked at Berhampore Home 
before Mr Lake arrived. 
 
In an exclusive interview with Sunday she says that 14 years ago she 
told the then head of the Presbyterian Church that Lake was a sexual 
predator. 

 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 6 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



• Philip Kitchin, Time 16:09  "So three times you told the head of the 
Presbyterian Church about these allegations?" 
 

• Mavis Van Dalen, Time 16:13 (in reply to Kitchin)  "That's correct" 
 
 
 
The "revelation" was electric.  Mavis Van Dalen was an adult.  She 
commanded respect for her position as a Deaconess.  She had worked at 
the home.  There was a direct implication that she was providing an 
external corroboration to the allegations that the complainants were 
making.  The information as presented did appear to be a major revelation. 
 
The programme did say that Van Dalen worked at the home before Mr 
Lake arrived, but that information did not appear to be significant. The 
information appeared to be in the context of her having worked there from 
before Mr Lake arrived, and as a significant witness she presumably 
remained working there while Mr Lake was also there.  No alternative 
explanation for how she came to be concerned about Mr Lake was given. 
 
Further evidence that TVNZ were representing Mavis van Dalen's evidence 
as significant comes from the TVNZ web page report of the "Sunday" 
programme.  The report, published on the 3 May 2005 is titled "Abuse 
victims deprived of justice".  This report with web reference is enclosed as 
an attachment to this letter. 
 

Attachment: 
TVNZ 2 May 2005 
Abuse victims deprived of justice 

 
The report first refers to allegations by Kathleen Batchelor.  Then it states: 
 

"Batchelor was not the only one to come out against Lake 
 
Fourteen years ago the Presbyterian Church was warned not once, 
but three times about him by a member of its own clergy. 
 
Mavis Van Dalen, a deaconess who damns the way the 
Presbyterian's are handling the Walter Lake scandal, told the 
Presbyterian Church he was a sexual predator" 
 

 
TVNZ were clearly portraying Mavis Van Dalen as an additional witness to 
Kathleen Batchelor.  .    
 
 
Van Dalen's evidence is in fact simply hearsay evidence based on what she 
has been told by Kathleen Batchelor herself.  She is not an additional 
witness as TVNZ claims, but simply someone who can say that she was 
told of Kathleen Batchelor's complaint   
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 7 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



I have enclosed with this letter, a transcript of an interview of Mavis Van 
Dalen carried out by Linda Clark of Radio New Zealand, two days after the 
"Sunday" programme 
 

Attachment: 
Radio New Zealand, 3 May 2005 
Nine to Noon with Linda Clark 
Linda Clark interviewing Mavis van Dalen 
 

 
 
In the first few minutes of the Radio New Zealand interview, Mavis Van 
Dalen revealed: 
 
• That she worked in the Berhampore home for two years in the 1950s. 

 
• She did not meet Mr Lake until a reunion in 1990, over 30 years later. 

 
• At the reunion she heard a comment that made her query one of the 

main complainants, Kathleen Batchelor. 
 

• Kathleen Batchelor told Mavis Van Dalen what had happened to her. 
 

• Mavis Van Dalen claimed that when people tell her problems, she 
"knows that they are not making things up". She never doubted the 
story. 

 
 
As a support person for the complainants, Mavis Van Dalen is obviously a 
valued friend. 
 
But the only evidence that she has ever had is the information that has 
been told to her by the complainants.  She was adding nothing more to the 
complaint that Kathleen Batchelor had already made (where in the 
transcript of the TVNZ Sunday programme we are informed Batchelor first 
made her complaint 20 years ago). 
 
 
Given that TVNZ have said (letter of 13 June 2005) that their investigation 
was "long and painstaking" it is simply not credible to suggest that TVNZ 
were not fully aware that Mavis van Dalen was not an additional witness, 
and that she was only able to present hearsay evidence.  The transcript of 
the actual programme makes clear that TVNZ knew that Mavis Van Dalen 
worked at the home before Mr Lake.   
 
By presenting Van Dalen as an additional witness, TVNZ were being 
deliberately dishonest or deceitful, in leaving the TVNZ audience with the 
impression that Van Dalen remained at the home while Mr Lake was there - 
for how else could Van Dalen possibly be an "additional witness"? 
 
Not only did TVNZ present Van Dalen as an additional witness, but they 
raised the stakes by presenting her evidence as "Startling New Evidence". 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 8 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



Because Mavis Van Dalen was not a complainant, and because of her 
position as a staff member and a deaconess, the TVNZ audience were 
entitled to draw the conclusion that Van Dalen's evidence was indeed 
"startling new evidence".  Such a conclusion was false. 
 
 
If TVNZ were to suggest that they really did not know that Mavis Van Dalen 
was simply reporting hearsay evidence of Kathleen Batchelor, and perhaps 
other complainants, it indicates that their investigation was definitely not the 
"long and painstaking" investigation that they claim.   The Radio New 
Zealand interview of Mavis Van Dalen with Linda Clark shows that Van 
Dalen was very ready to acknowledge the true basis of her complaints to 
the Presbyterian Church. 
 
A review by the Broadcasting Standards Association of the full and 
unedited transcripts of the interview or interviews that TVNZ had with Mavis 
Van Dalen should be able to confirm whether  
 
• TVNZ were indeed being deceitful and dishonest in selective 

reporting of such interviews, or  
 
• whether those same interviews confirm the serious inadequacies of 

the investigation that TVNZ claim to be "long and painstaking"  
 
 
 
 
Evidence that the programme was not representing a 
"full and thorough" investigation 
Mr Edmunds in his letter of June 13 makes reference to me "surely" 
expecting "that a free press in a democratic society would fully and 
thoroughly investigate such circumstances" with reference to complaints of 
child abuse. 
 
I agree with Mr Edmunds absolutely. That is the function that a democratic 
society expects of it's press. 
 
At issue in my complaint with regard to the Sunday programme is that 
TVNZ provided no evidence that they had indeed carried out a full and 
thorough investigation, sufficiently for them to present a fair and balanced 
report.  
 
Worse than that, there is actual damning evidence, referred to later in this 
section, that the investigation was not "full and thorough", despite Mr 
Edmunds claims that the information in the programme "was the result of a 
long and painstaking investigation".   
 
The investigation appears more to have been characteristic of journalists 
who have formed a belief about what they think had occurred, and have 
then only collected and/or presented information that fitted that 
predetermined belief, with a token concern for any other viewpoint. 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 9 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



 
The programme clearly only covers one side of the story. There is no 
evidence that TVNZ collected other than token information that challenged 
this side of the story. 
 
It takes both sides of the story to come to a conclusion, or to form a 
justifiable "belief" that TVNZ claims their reporters had to make about which 
side of the story was truthful, or to boldly claim that Mr Lake was the 
"Monster of Berhampore". 
 
The evidence that I refer to include 
 
 
1.   The name of Mr Lake 

If the investigation was indeed "full and thorough" why did the 
programme refer to Mr Lake's name as "Walter", when that was not 
his name? 

 
 
2.   Allegations have not been challenged 
 

When allegations have been made, they have not been challenged.  
For example one of the Millan sisters (Time 5:37) made the claim 
that Mr Lake had "tortured and terrorised us".  A Court of Law would 
carry out a cross examination.   A fair and balanced TVNZ 
investigation should at least ask or consider the questions about 
what was meant by such "torture" and "terror" 

 
 
3.   Followup on previously published information 
 

I have attached a news report that was published subsequently to a 
TVNZ programme in 2004 
 
Attachment: 
Manawatu Evening Standard, 16 June 2004 
Abuse claims target church 
by Jonathan McKenzie and NZPA 
 
The report refers to a Palmerston North woman who sparked the 
investigation of having led a life of misery and prostitution, and of 
being in mental health care for years.   This information was omitted 
from the programme 

 
 
4.   Issues of credibility 
 

Trevor Roberts advises Philip Kitchin in the programme (refer 
Transcript Time 13:12) that: 
 
"Our own investigations into some of the matters where we have 
been able to investigate indicate that there are some quite 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 10 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



considerable issues of credibility in respect of some of those 
complaints" 

 
These issues of credibility that Trevor Roberts refers to have not 
been considered further 

 
 

A review by the Broadcasting Standards Association of the full and 
unedited transcripts of the interview or interviews that TVNZ had with 
Trevor Roberts, or perhaps direct questioning of Trevor Roberts 
himself should be able to confirm whether  

 
• TVNZ were provided additional information about such issues 

of credibility, and failed to present them on the programme, or  
 
• whether TVNZ failed to follow up themselves on such a serious 

matter that might have affected the beliefs that TVNZ reporters 
came to that Mr Lake was the "Monster of Berhampore" 

 
It is clear from an interview that Trevor Roberts had with Radio New 
Zealand a day after the TVNZ report that Mr Roberts had 
considerably more to say about the case than the edited amount that 
was included on the TVNZ programme.  The Radio New Zealand 
transcript is included with this letter as an attachment: 
 

Attachment: 
Radio New Zealand, 2 May 2005 
Nine to Noon with Linda Clark 
Interview of Trevor Roberts and Gordon Paine 
 

It would have been a serious omission on TVNZs part if they were to 
have left out of their programme information of the type Mr Roberts 
discussed with Radio New Zealand on the 2 May. Such a possible 
omission can only be determined from the unedited transcripts of the 
interview that TVNZ had with Mr Roberts. 

 
One of the things that was disclosed that was remarkable in the 
interview of Trevor Roberts with Linda Clark was that the first 
allegation that was made and investigated, was not of sexual 
predation as far as children were concerned, but of misconduct 
between Mr Lake and a person who was at that stage an adult. 
 
I would have expected a "long and painstaking investigation" that 
TVNZ claim to have uncovered would have rung extremely loud 
alarm bells about the significant change in allegations from the 
time of this first complaint, especially when other media reports 
(such as the attached Manawatu Standard report of 16 June 
2004) have already reported the mental health problems of that 
first complainant. 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 11 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



The testimony of Trevor Roberts appears to be extremely crucial to a 
fair and balanced programme, but his concerns appear to have been 
ignored. 

 
 
 
5.   Consideration of motives for the complaints 
 

Of course the most obvious motive for the complaints is that the 
complainants are telling the truth.  TVNZ have considered this 
possibility well, and have indeed presented evidence that Mr Lake 
had a case to answer to. 
 
 
But a balanced consideration could have considered the motivation 
of money. Even very early reports (eg the Manawatu Standard news 
report referred to earlier and included as an attachment) referred to 
demands for compensation.  This occurred while there were only a 
few complainants.   
 
There has been in recent years considerable publicity given to 
church compensation settlements, involving considerable sums of 
money that has been paid out without significant checking of the 
validity of the claims.  For example the St John of God case in 
Christchurch while there were only a few complainants prominently 
mentioned the paid out sums of money involving $100,000 in at 
least one case.   
 
While such a sum may be entirely warranted for cases which have 
validity, the St John of God experience also showed that the 
possibility of money could invite fraudulent claims (such as the 
successful prosecution of Justin Richardson) 
 
The possibility that some stories of abuse may have been motivated 
by money has not been even discussed in the TVNZ programme 
 
 
The programme could equally have considered other motivations for 
false allegations, that a competent investigative journalist would 
have established.  The most obvious of these is attention seeking 
behaviour. 
 
While such discussions of the possibility of false allegations may 
sound repugnant to a sympathetic consideration of a sexual abuse 
victim, the need to at least consider such motivations lies at the 
heart of the very heart of the investigation:  Are the complainants 
telling the truth, or are they telling lies? 

 
 
6.   Inconsistency of claims 
 

There was no discussion about the inconsistency in the type of 
claims. The programme referred to allegations involving attempted 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 12 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



intercourse with a young girl, sodomy with a boy, and physical 
abuse - including torture - of others. 
 
The inconsistency of the claims, and the seriousness of the claims, 
do indeed warrant the label "the Monster of Berhampore" if those 
claims were to be true. 
 
The inconsistency of the type of claims does not say that the claims 
are not true.  But it does suggest that the claims need to be 
considered with additional caution, as only the most serious of 
sexual offending, and therefore a small minority, will involve the 
sexual abuse of both boys and girls, and also include torture.  

 
 
7.   Representation of all Berhampore children 
 

There was no indication that the "long and painstaking investigation" 
sought out the stories of children who lived at the home who could 
have given positive character references for Mr Lake. 
 
Presumably over the time that Mr Lake was at the home there were 
many children who lived there as residents.  No other children, other 
than those who are now making allegations as adults appear to 
have been considered. 

 
 
 
 
 
TVNZ claim that the programme is similar to two others 
broadcast while Mr Lake was alive. 
 
TVNZ make the claim that the programme was the result of a long and 
painstaking investigation by TVNZ journalists, and that the allegations were 
first broadcast on the 15th and the 22nd July 2004, while Mr Lake was 
alive. Mr Edmunds makes the point that no defamation action was taken 
about the July programmes, leaving the implication that they were justified 
to say something similar in their 2005 programme. 
 
I request that the BSA compare these two programmes broadcast in 2004, 
and compare them with the Sunday programme that is the subject of my 
complaint. 
 
 
 
The essential difference between the 2004 programmes and the Sunday 
programme which is the subject of complaint is contained in Mr Edmunds 
own words when he describes the earlier programme were the first time 
that the allegations were broadcast. 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 13 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



The 2005 programme was significantly different. Mr Edmunds summarises 
that programme in the second paragraph of his letter of 13 June in saying 
that 
 
• Mr Lake has been identified as a sexual predator who had 

molested children, and that 
 

• The item raised the question about whether enough had been done to 
help Mr Lake's victims. 

 
The earlier programmes were broadcast while Mr Lake was still alive, and 
far more care was taken to make clear to the viewing public that the 
accusations were only allegations.   
 
 
 
There does not appear to be any justification for the way TVNZ decided to 
label Mr Lake as the "Monster of Berhampore" in May 2005, and not in 
earlier programmes in 2004.  
 
In 2004 there were serious allegations of sexual abuse. In 2005 there were 
still serious allegations of sexual abuse with some complainants now being 
prepared to speak on camera.  Nothing significantly appears to have 
changed, to warrant the new label "Monster of Berhampore".    
 
The "startling new evidence" that seems to be the key to the new May 2005 
story, has been discussed earlier, and appears to be hardly justified in 
screening at all, let alone using that "evidence" as a reason to now label Mr 
Lake as the "Monster of Berhampore" 
 
What was new in May 2005 that was not known previously in 2004, was 
that the police had come to the conclusion that Mr Lake had a case to 
answer, and were about to lay charges when Mr Lake died. This hardly 
warrants a change of stance from allegation to being able to "identify Mr 
Lake as a sexual predator".  Trevor Roberts makes that point clear in the 
programme:  "The fact that the police have decided to charge doesn't mean 
that he's guilty" 
 
 
In summary, the fact that TVNZ had previously broadcast programmes 
presenting allegations against a person, provides no justification for a later 
programme to ignore required broadcasting standards.  
 
This complaint should be considered alongside the evidence of the content 
of the Holmes programmes that Mr Edmunds refers to, and the content of 
the programme broadcast on 1 May 2005. 
 
 
 
 
 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 14 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



Concerns about possibility of TVNZ using defamation 
as a benchmark of acceptability. 
 
Mr Edmunds makes the point that neither Mr Lake or his lawyers issued 
defamation proceeding against TVNZ.   
 
I am concerned about a possible implication of these comments that TVNZ 
may interpret the lack of defamation action by Mr Lake as evidence of 
acceptability of what was broadcast.   
 
TVNZ was well aware that Mr Lake was an elderly man in his 80s, with 
health problems, at the time the programme was broadcast.  They would be 
well aware that the chances of defamation action being taken by Mr Lake, 
even if the programme was grossly defamatory would have been small, 
with the typical stresses that would be associated with taking such action.  
 
In the more general sense, I am concerned that TVNZ may be judging 
acceptability of programmes such as "The Monster of Berhampore" based 
on the likelihood of defamation action.   
 
That appears to be the case for the 1 May broadcast.  Because Mr Lake is 
dead, there are no concerns of defamation action. 
 
I applaud the willingness of broadcasters to walk on the edge of 
acceptability with regard to defamation if that is an essential ingredient of 
any story that must be told, to meet the public's "right to know". 
 
But if walking on that edge is being carried out for purely commercial 
reasons, or is being set as an unspoken standard of excellence in any way, 
then the broadcaster is in danger of being accused of unfairness. And when 
the threat of defamation is significantly reduced - as in the example of Mr 
Lake, because of his death, the risk of unfairness is substantially increased. 
 
 
 
 
TVNZ Mr Lake's refusal to be interviewed in 2004 
 
Mr Edmunds makes the point that Mr Lake refused to be interviewed by 
TVNZ.  I am not sure what inference Mr Edmunds is making by this remark, 
but there is no particular reason why an innocent person (if Mr Lake was 
innocent) should subject themselves to trial by media.  
 
I do not think that Mr Lake's decision at that time to refuse to be interviewed 
by TVNZ, should indicate in any way either guilt or innocence about the 
matters that were alleged. 
 
The issue of whether an accused person has obligations to appear in a 
television broadcast to provide balance is covered in a previous 
Broadcasting Standards Authority decision: 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 15 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



 Broadcasting Standards Authority 
 Decision No: 2004 - 115 
 Dated 3 September 2004 
 Complainant: Peter Ellis of Christchurch 
 Broadcaster: Radio New Zealand Ltd 
 
Relevant clauses of that determination to this complaint include: 

 
[129] RNZ also rejected the fairness aspect of the complaint on the 
grounds that before the broadcast complained about Mr Ellis had 
been invited to appear on Nine to Noon, and that the invitation had 
been subsequently repeated. The Authority does not accept RNZ’s 
argument. A refusal to appear on a programme does not of itself 
relieve a broadcaster of its obligations under the Radio Code. 
Rather, it presents a new challenge for the broadcaster to find 
another way to satisfy the requirements of the Code 
 
[142] …….The Authority agrees with the complainant that a 
broadcaster cannot rely on unplanned broadcasts sometime in the 
future to present the “balance” that its own broadcast lacks. The 
legislation and common sense preclude such an interpretation 
 
 
144] When a person declines to participate in a broadcast, the 
broadcaster must ensure that viewers and/or listeners are aware 
that the issue being discussed is controversial and that there are 
other significant points of view. Often this can be achieved by, for 
example, the interviewer explaining the other points of view and/or 
adopting a devil’s advocate approach…… 

 
 
 
 
 
Presentation or disclosure of all available evidence 
A programme that boldly makes the declaration that a person is guilty of a 
serious crime, should in the interests of fairness and balance at least 
disclose all the significant information that they have that has led them to 
make that declaration. 
 
I acknowledge that what is presented in a programme can only be a subset 
of the considerable information that is collected by way of investigation. 
 
However, TVNZ have disclosed that they collected sufficient information for 
the "team of investigative journalists" to have been able to form a belief that 
the "complainants were telling the truth" and that Mr Lake was not. The 
programme should therefore at the very least refer to any significant 
information that they have that both supports the allegations, and that does 
not. 
 
If the TVNZ producers have insufficient time to present all this critical 
information, they should say so explicitly, and warn the audience that not all 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 16 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



the relevant information has been presented.   This is relevant to both 
evidence that supports any belief that TVNZ comes to, and particularly any 
evidence that does not. 
 
 
1.   Evidence available that did not support the position of TVNZ 
 

The programme failed to provide any reference, let alone 
prominence given to the fact that Mr Lake strongly denied all 
allegations.    
 
This shortcoming epitomises the programme - that was more 
characteristic of a witch hunt than of a "full and thorough 
investigation". 
 
All that was reported included the brief statement by the announcer 
(Time 9:07) that the police believed Mr Lake, and not Kathleen 
Batchelor when Kathleen Batchelor first made a complaint to the 
police. 
 
TVNZs letter of 13 June 2005, points out that there was a followup 
programme three weeks later in which Mr Lake was quoted as 
denying the allegations.  This in no way rectifies the appalling 
shortcoming of the original programme.   
 
A significant proportion of viewers of the original programme will not 
have seen the follow up programme, and anyway by that stage the 
damage had been done.   
 
The evidence that the TVNZ programme was unwilling to even state 
that Mr Lake completely denied the allegations, suggests a lack of 
scepticism that would be appropriate to allegations which are 
disputed.   
 
 

 
2.   All evidence available that supports the position of TVNZ 
 

I have no means of knowing all the evidence that TVNZ had that 
they felt was sufficient for them to form a belief that Mr Lake was 
guilty of the alleged crimes.  The Broadcasting Standards Authority 
may be able to better deduce this from the unedited tapes of the 
interviews that they conducted, and from any other evidence that 
TVNZ have in their possession that they made no reference to in 
the programme. 
 
As expected the programme did detail specific allegations that were 
serious and should rightly have been cause for concern: 
 
• Time 2:38…Unsubstantiated claims that Mr Lake sexually 

abused children in his car, his home and in Presbyterian 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 17 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



offices 
 

• Time 5:37…A Millan sister who claimed that Mr Lake "tortured 
and terrorised us" 
 

• Time 6:23…A Millan sister who made specific claims of 
witnessing Mr Lake sodomising her brother 
 

• Time 7:26…Kathleen Batchelor who claimed that Mr Lake 
"took her knickers down and tried to enter" her 
 

• Time 9:25…The police who said they had sufficient evidence 
to put him before the court 
 

• Time 13:44…The police who again said they had sufficient 
evidence to put Mr Lake before the Court 
 

 
This appears to be the sum total of evidence that the public is aware 
of that forms the case for TVNZ's justification for referring to Mr 
Lake as the "Monster of Berhampore".   I have deliberately left out 
the evidence that TVNZ have referred to as "startling new evidence" 
associated with Mavis Van Dalen, that I have discredited earlier in 
this letter. 
 
The allegations are serious, and I do not want to minimise them.  
The allegations have obviously been sufficient for the police to state 
that they had sufficient evidence to put Mr Lake before the court. 
 
But these unchallenged assertions seem totally insufficient for a 
belief of guilt to have been formed. 
 
It may be that the investigative journalist team found further 
evidence that they had collected but did not broadcast for justifiable 
reasons, such as at the request of particular complainants. 
 
If so, I am concerned that the programme did not explicitly make 
clear or disclose that there was additional secret information helped 
form the beliefs of the investigation team. 
 

 
 
 
 
Claim by TVNZ that the investigative journalists "had 
to make a choice" 
 
TVNZ make the claim that "the team of investigative journalists had to 
make the choice of whether to believe Mr Lake ….. or the many who 
accused him of abuse" 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 18 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



This is an astounding claim for journalists to make, and if upheld sets 
extremely dangerous precedents for journalism. 
 
I see no reason why journalists should have to make any such choice, and I 
see good reasons why journalists should not even attempt to make such a 
choice.  
 
Journalism should, in my opinion be about presenting facts, and weaving a 
story out of those facts. Their role should be one of fairness - the equivalent 
of an investigator and presenter of the facts, and not one of jury member 
and judge. 
 
It is for the viewing public to be left to form their own beliefs, if they should 
so desire, based on fair reporting.  Beliefs should be formed, or able to be 
formed, as a consequence of the facts presented.   If journalists feel 
compelled to have to form a "belief" as the basis of their stories, they are 
unwittingly attempting to take over the whole court process which has 
better built in safeguards to ensure that beliefs are formed, by the jury, on 
all the facts.  
 
Because Mr Lake was dead, there would never be such a court process, 
and there is even more of a necessity to be fair. 
 
 
 
All that I have just said on belief above, is not in itself a complaint.  
Investigative journalists have every right to form whatever beliefs they wish 
to.  But the preceding discussion, including TVNZs assertion that the 
journalists "had to make a choice" helps to explain better why the 
programme breached the code in standards of fairness. 
 
Mr Edmunds discloses that after gathering their evidence the journalists 
had to make a choice about who was telling the truth, and they came to the 
conclusion that Mr Lake was not. 
 
The resulting programme, not surprisingly was a programme that weaved a 
story from beginning to end that presented the beliefs of the journalists that 
Mr Lake was a guilty man, and based on that belief, the portrayal of 
Presbyterian Support as not doing enough to help Mr Lake's "victims".  The 
belief of his guilt was absolute - from the title obviously, but also including 
the choice of material, the tone of the presenters, through to the choice of 
background music, and when such music was used. 
 
 
The key point here is that journalists should clearly understand that they 
have no responsibility to have to make a choice of "who to believe" when 
they prepare a story, as TVNZ asserts they had to do in the case of "The 
Monster of Berhampore".   
 
If journalists wish to form beliefs, that is their choice, but they should be 
aware of the dangers of the formation of "belief" affecting their ability to 
present a fair and balanced report.   
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 19 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



This complaint makes the case that the programme was not fair and 
balanced 
 
 
 
 
The public's "right to know" 
 
Mr Edmunds on page 2 of his letter for TVNZ, emphasises that  
 

"it is important to remember that central to all the business of 
journalism is the public's "right to know". 

 
Mr Edmunds goes onto say that that right is encapsulated in Section 14 of 
the New Zealand Bill of Rights Act which states " 

 
"Freedom of expression: Everyone has the right to freedom of 
expression, including the freedom to seek, receive and impart 
information and opinions of any kind in any form" 

 
What TVNZ has failed to appreciate is that it is their responsibility to be 
clear what they were presenting when they broadcast "The Monster of 
Berhampore".   
 
The public did indeed have a right to know about the story of Mr Lake, and 
the story of the complainants, and the story of everybody else involved. It is 
obviously not TVNZ's duty to tell all these stories, but I consider it their duty 
to be clear what story they are actually telling  
 
The public have a right to know from TVNZ whether: 
 
• The programme is attempting to present the results of an impartial 

and thorough investigation; or  
 
• The programme is an opinion piece, or  
 
• The programme is an attempt to persuade the viewers of the 

journalist's beliefs. 
 
 
 
 
"Spooky" music 
 
My complaint to TVNZ, outlined my concerns that the background music 
appeared to have been deliberately chosen to heighten the effect of 
presenting the fact that Mr Lake was guilty of the alleged events. 
 
TVNZ's response does not dispute the description of the music as "spooky" 
but claims that the music was appropriate to re-enacting spooky events. 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 20 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



TVNZ's response is simply more evidence of the whole programmes stance 
that Mr Lake was guilty, and not simply that there was evidence that he 
may have been guilty, and that he had a case to answer..    
 
Because the programme does not justify the conclusion that spooky events 
did indeed take place, bias continues to show. The events were only 
"spooky" events if one accepts TVNZs belief that Lake is guilty.  
Alternatively the only thing spooky about the case are the false allegations 
that are being made, which have only justified the positioning of such 
emotive music positioned the spooky music around the allegations of the 
complainants,  in quite different segments of the broadcast. 
 
 
 
 
TVNZ claim that balance was achieved by the 
contribution of Trevor Roberts 
 
TVNZs response to my complaint asserts that the programme made it clear 
that some disputed the guilt of Mr Lake.  They used as an example the 
contribution of Trevor Roberts (Time 13:12 of the transcript): 
 

"It’s not about money and lawyers. It’s about the management of 
risk and finding the truth of the matter. The fact that the police have 
decided to charge doesn’t mean that he’s guilty, and I have to tell 
you that our own investigations into some of the matters where we 
have been able to investigate indicate that there are some quite 
considerable issues of credibility in respect of some of those 
complaints" 

 
Trevor Roberts did not "dispute the guilt of Mr Lake"  All that Trevor 
Roberts did, was perhaps take the position that TVNZ should have and 
stress the importance of "finding the truth of the matter". 
 
The Broadcasting Standards Authority should review the unedited tapes of 
TVNZ's interview or interviews with Trevor Roberts, to determine if TVNZ 
are justified in claiming that Mr Roberts "disputed the guilt of Mr Lake"  
 
It seems hardly credible that he would have, for in his interview with Linda 
Clark on Radio New Zealand the next day (May 2 2005, attachment 
enclosed), Mr Roberts is very clear that he does not know whether abuse 
occurred or not. 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 21 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



Earlier precedents that should have alerted TVNZ to be 
extra vigilant in being fair and balanced in a case such 
as the allegations against Mr Lake. 
 
I have already referred to an earlier Broadcasting Standards Authority 
decision relating to a complaint about a Radio New Zealand programme. 
The Broadcasting Standards Authority decision was made in September 
2004, in respect of a complaint by Peter Ellis.  The decision was significant 
enough that TVNZ should have been well aware of the issues concerned, 
and the decisions made.  I have previously referred to particular decisions 
that are relevant to this complaint. 
 
This complaint was obviously made about allegations of a person who was 
still alive, so not all of the conclusions are necessarily relevant.  
 
 
 
There is another significant parallel, following the murders of John Scott 
and his partner Greg Scrivener in Fiji in July 2001.  In that case the Scott 
and Scrivener families had to deal not only with the violent deaths of their 
loved ones but also with the sullying of the murdered men's reputations. 
Rumour and hearsay shrouded the case, and media in Fiji and New 
Zealand ran stories about the couple's alleged involvement with paedophilia 
and drugs.  
 
It turned out they were involved in neither.    
(Ref NZ Herald, March 25 2005 - "Owen Scott: Deep beyond the reef" 
 
The significance of these events, is that what may appear initially as a clear 
case for the prosecution, and also perhaps of the formation of a "belief" that 
allegations may be true, may in fact have no substance at all, regardless of 
the fact that there may be multiple seemingly credible people making 
allegations. 
 
 
 
 
 
Motivation for the programme 
 
What is concerning about this unjustified presentation of Mr Lake as an 
"identified sexual predator" and the "Monster of Berhampore" in 2005 when 
they did not feel justified in 2004, appears to have less to do with the truth, 
fairness and balance than it does to the pressure that the TVNZ 
investigative team were under to justify their role and fulfil their role of 
"uncovering secrets and taking a watchdog role on behalf of the public" 
 
This pressure to perform is described in a news report of January 2005, 
included with this letter as an attachment: 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 22 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



Attachment: 
Dominion Post, 5 January 2005 
TVNZ unit screens five minutes in five months 
by Kelly Andrew 
 

At the time the investigative unit was coming under scrutiny by Parliament's 
finance and expenditure select committee, with one MP suggesting that 
"On the face of it, it looks like (the TVNZ investigative unit is) a highly 
questionable investment of taxpayers money. 
 
It is sad to think that "pressure to perform" may have been the motivation 
for the investigative unit to have prematurely produced a "scoop" based on 
an incomplete or sloppy investigation, and falsely representing a major 
investigative news story.   
 
 
 
 
Concluding remarks 
 
What was lost in the broadcast, regardless of the reasons,  was fairness 
and balance, and a lack of respect for the principles of law. If TVNZ had 
even been remotely honest they would have been very clear to warn the 
audience that the information in the programme may shock people, but that 
they (the broadcasters) do not have the full story, so that viewers should 
not rush to judgment. 
 
 
I have hope, that after a considered review of this complaint that the 
Broadcasting Standards Authority may consider carefully the possibility of 
clear guidelines for future cases involving allegations against people who 
are recently deceased.   
 
I hope that the Authority may appreciate that standards of fairness and 
balance should not be lowered because the broadcaster is no longer 
subject to defamation action.  
 
The broadcaster has an obligation in particular to the friends and family of a 
deceased person, but also to the wider viewing audience that "belief" and 
"truth" do not change with a person's death. 
 
 
 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 23 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 



Attachments 
1. Brian Robinson, 26 May 2005 

Formal Complaint to TVNZ 
 
2. TVNZ Sunday 1 May 2005 
 Transcript "The Monster of Berhampore" 
 
3. David Edmunds, 13 June 2005 

TVNZ Response to Brian Robinson 
 

4 TVNZ, Webpage, (Source Sunday) 2 May 2005 
Abuse victims deprived of justice 

 
5. Radio New Zealand Monday 2 May 2005 
 Transcript:  Nine to Noon with Linda Clark 
 Interview with Trevor Roberts and Gordon Paine 
 
6. Radio New Zealand Monday 3 May 2005 
 Transcript: Nine to Noon with Linda Clark 
 Interview with Mavis van Dalen 
 
7. Dominion Post, 5 January 2005 
 "TVNZ unit screens five minutes in five months" 
 Report by Kelly Andrew 
 
8. Manawatu Standard,  16 June 2004 
 "Abuse claims target church" 
 Report by Jonathan McKenzie and NZPA 
 
 
References 
1. Broadcasting Standards Authority 
 Decision No: 2004 - 115 
 Dated 3 September 2004 
 Complainant: Peter Ellis of Christchurch 
 Broadcaster: Radio New Zealand Ltd 
 
 
 
 
 
 
Yours sincerely 
 
 
 
 
 
Brian Robinson 

 
 
Complaint to Broadcasting Standards Authority             Page 24 of 24 
concerning TVNZ, "Sunday", broadcast 1 May 2005 


